Als je een webshop wilt (laten) bouwen, is het verstandig om dat te doen op een betrouwbaar platform dat je goed kunt personaliseren. Magento 2 leent zich hier perfect voor. Het is niet voor niets dat vele developers de voorkeur geven aan dit platform, zeker nu je Magento in combinatie met een PWA kunt gebruiken. Wat dat precies is en wat het voor je kan betekenen, lees je in dit artikel.
Wat is een PWA?
De afkorting PWA staat voor Progressive Web App. Dit slaat op een app die op mobiel wordt gebruikt, die web-functionaliteit combineert met de praktische kanten van een app. Het gebruik ervan lijkt dus ook op het gebruiken van een app, mede doordat de gehele applicatie al ingeladen wordt bij het eerste gebruik ervan. Er is daarna dus geen internetverbinding nodig om hem te blijven gebruiken.
Een PWA heeft vele voordelen, die voornamelijk betrekking hebben op de user-experience. Reden genoeg om er eens in te duiken en te kijken wat je er allemaal mee kunt.
De voordelen van een PWA
Het bijzondere aan een PWA is dat het in principe gebouwd is met html, CSS en Javascript, maar tegelijkertijd code draait en installeert op de telefoon of tablet van de gebruiker. Daardoor kun je hem gebruiken als op zichzelf staande applicatie, en zal deze zelfs blijven draaien wanneer de internetverbinding wegvalt.
Door deze unieke combinatie kun je bijvoorbeeld een Face ID of fingerprint gebruiken om mensen in te laten loggen en hun winkelmand te laten betalen. Daarnaast kun je push notificaties sturen, wat met een normale website natuurlijk niet kan. Een van de grootste voordelen voor de maker ervan, is dat je bij het ontwikkelen ervan geen rekening hoeft te houden met besturingssystemen als iOS en Android. De PWA draait immers gewoon via internet, waardoor hij tevens goedkoper is om te (laten) ontwikkelen.
Een PWA is goed voor je vindbaarheid
Waar ontwikkelaars in het begin nog wat huiverig waren om PWA’s te gebruiken in combinatie met SEO, zien ze nu dat het geen negatief effect hoeft te hebben op de vindbaarheid. Integendeel. Het blijft nog steeds gewoon een webshop, welke door Google wordt geïndexeerd. De gebruiksvriendelijkheid gaat juist erg omhoog, wat de vindbaarheid positief beïnvloedt. Laadtijden worden namelijk verkocht en de conversie zal omhoog schieten, mede door het offline gebruik van de PWA.
Dus heb jij een Magento 2 webshop en wil je deze nog verder optimaliseren? Dan is het zeker interessant om je te verdiepen in de vele mogelijkheden die PWA’s je te bieden hebben.